torsdag 22 september 2011

Jag blir så trött..

Jag kanske är gammalmodig. Eller ovanligt pryd. Eller blygsam, vem vet. Men jag har tröttnat på allt skryt och alla tillrättalagda, poserande "kom-och-ta-mig"-profilbilder på facebook. Ålrajt, det händer faktiskt att mina inlägg är lite skrytsamma, men det handlar i stort sett bara om att jag är nöjd med min träning på nåt sätt.. Och JAG VET - det är lite nördigt att skryta om det.
Men det är i alla fall inga "shit-vad-jag-är-så-himla-super-bra-på-alla-sätt"-inlägg åtminstone.

Men det som får mig att reagera ännu mer är alla putande läppar och konstiga onaturliga kroppsställningar på folks profilbilder. Eller ja, tjejers profilbilder. Kom igen nu! Hur snygga är de egentligen? Och vad vill dessa människor ha sagt med sina profilbilder? "Jag är en ytlig bimbo"? "Jag är tillgänglig för allt och alla"? "Så här ser jag alltid ut när jag är hemma, jag brukar ligga med rumpan upp i vädret och ögonen trånande"? Bara några förslag sådär på vad som kanske tänks..
Som sagt, jag må vara gammal - och gnällig. Men snälla tjejer - TÄNK innan ni lägger ut bilder på er själva. Tänk gärna: "Vad tänker folk när de ser den här?" och "Vad sänder den här bilden ut för signaler om mig?". Bara tänk de tankarna, och skulle ni fortfarande tycka att era åmanden och plutande läppar verkar vara rätt, så fine. Då ger jag upp. Misstänker att det är Mission impossible. Suck.

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Du är inte ensam.. Iofs tycker jag att man ska få vara stolt över sig själv, men vissa tar det ju tre steg för långt och verkligen skryter..

och jag fattar inte riktigt det där med att koppla ihop "sexuell frigjordhet" och feminism på det sätt som de som lägger ut den typen av bilder du pratar om gör. För mig kan feminism absolut handla om rätten till en sexualitet, men att visa det på det sätt blir helt det motsatta för mig.

Malin sa...

Nej du är nog inte ensam om att tycka det. Håller med föregående att man kan vara stolt över sig själv men det behöver ju inte gå till överdrift. Dock tycker jag att många på FB överdriver mycket! Det är 1000 bilder på sig själv, bebisar, gravidmagar, magar generellt, och mycket annat. Jag "skryter" väl också ibland, men det är mest detta har jag gjort idag ifall någon undrar typ.. Äh jag svävar iväg nu, men jag ville iaf säga att jag håller med! :)

Sandra sa...

Åh, jag håller så med dig...
har inte varit inne på din blogg på länge, nu ser jag vad jag saknat den :)
Många bilder på FB som inte ger någon som helst verklighetsuppfattning tycker jag, och det har jag (haha fråga inte hur) verkligen erfarenhet av nu! Hmm, detta fenomen gäller alltså även killar ;)
Själv tycker jag ju att jag har lagt upp en väldigt bra bild, hela baksidan i den lilla svarta med fokus på häcken och det långa håret samt höga klackar, i ett tillfälle av total desperation av någon som helst kvinnlighet eftersom min värld numer består av salt i pannan och myrdoft i hallen. Hmm.

Danne sa...

Så...får jag posera med putande läppar på Facebook iaf? ;)