onsdag 3 augusti 2011

De med mindre tur än vi..

Tänk vilken tur vi har, vi som är födda i Sverige, med rinnande rent vatten, där ingen behöver svälta och de allra allra flesta även har tak över huvudet.. Tänk vilken skillnad om du och jag istället hade fötts av en fattig kvinna i Somalia, och nu lämnat några av våra syskon för att vandra, pendlande mellan liv och död för att slutligen förhoppningsvis kunna få plats på ett utav Kenyas flyktingläger..

Torkan på Afrikas horn är den värsta på 60 år, och massor av människor tvingas fly för att över huvud taget ha en liten chans att överleva.

Jag såg en bild på en liten 2-årig pojke i ett utav Kenyas flyktingläger, och bilden berörde mig djupt. Pojken var bara hud och skelett; hans kropp hade glömt vad den ska göra med mat. Jag grät högt när jag såg bilden och tänkte att det kunde varit Axel. Han är någon annan mammas Axel, någons ögonsten, men som haft oturen att födas på fel ställe, och därför kanske inte överlever.

På alla svältande barns vägnar uppmanar jag er därför; smsa TIMME till 72970, och skänk på så sätt 50 kr till Läkare utan gränsers arbete mot svälten. En liten summa för dig, men som kanske blir räddningen för afrikanske Axel.

posted from Bloggeroid

Inga kommentarer: