måndag 13 juni 2011

Klä dig rätt människa!

Ofta när jag kör bil möter jag människor som springer. (Jag möter dock sällan någon då jag själv springer, men det beror väl på mitt geografiska läge..)
Särskilt nu på sommaren då människor som inte springer under resten av året nu är ute och springer..

Dessa människor har en förmåga att inte alls klä sig efter väderlek, eller så kör de Kenyanstyle och försöker svetta av sig några extra gram varje pass. Iallafall springer de ofta med en tröja eller jacka knuten runt midjan. Eller iförd huvtröja och långbyxor när jag själv svettas floder i linne och shorts. Med risk för att låta som en besserwisser så vill jag en gång för alla slå ett slag för funktionskläder. Har man provat att springa i ändamålsenliga kläder med skön passform som transporterar bort all fukt så tar man inte på dig en bylsig huvtröja i bomull, som väger ett kilo mer vid passets slut, någonsin under ett löppass igen!

För att fortsätta gnälla så vill jag också som jag skrev i början, betona att väldigt många, förutom att de springer runt i myskläder, även har alldeles för mycket kläder på sig. Visst, det kan vara lite svalt vid passets början, men efter en kilometer eller två är ju situationen annorlunda. Huvudregel; är det varmare än 15 grader behövs inte något mer än t-shirt och shorts. Möjligtvis undantaget om man springer extremt långsamt, men då snackar vi gå-fart. Så snälla människor, för er egen skull, klä er rätt! Det kommer kännas SÅ mycket bättre, jag lovar!

posted from Bloggeroid

1 kommentar:

Bellisen sa...

Haha, absolut inte! Jag fryser alltid, även när jag tränar. Således har jag gott om kläder på mig. Det är hemskt jobbigt att vara alldeles stel i kroppen för att man fryser efter fyra kilometer. En extra tröja att hänga runt midjan när det blir varmt är således perfekt.

Tänk till människa!